Projekty "Centrum Dziedzictwa Szkła" w Krośnie oraz "Cytadela Bezpieczeństwa Statków - systemy ochrony jednostek pływających przed atakami pirackimi" znalazły się w gronie dwudziestu finalistów konkursu „Europa to My”! Aby wziąć udział w konkursie „Europa to My”, wystarczyło rozejrzeć się po swojej najbliższej okolicy i wybrać projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich, jakie otrzymaliśmy na lata 2007-2013. Następnie wykonać kilka zdjęć projektu, dodać opis i wysłać przez stronę www.europatomy.eu.
Do konkursu napłynęło ponad 900 zgłoszeń z całej Polski. Każda historia przedstawiała projekt, który został zrealizowany przy wsparciu unijnym. Z pełną listą finalistów można zapoznać na stronie konkursu. Na finalistów można głosować do 24 lipca – zapraszamy!
***
Projekt "Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie" (zrealizowany w ramach działania 6.4 Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym, Programu Innowacyjna Gospodarka w niezwykły sposób prezentuje 500-letnią tradycję produkcji wyrobów szklanych na Podkarpaciu.
Projekt obejmuje kilka elementów, które składają się na jeden z najciekawszych polskich produktów turystycznych. Dzięki dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (9,2 mln zł, wartość projektu: 23,7 mln zł) wyremontowano budynek dawnego Biura Wystaw Artystycznych i dobudowano do niego nowoczesny kilkukondygnacyjny pawilon. Sercem obiektu jest pomieszczenie, w którym zainstalowano prawdziwe piece hutnicze i inne urządzenia do obróbki i zdobienia szkła. Goście mogą nawet samodzielnie wydmuchać ich formę szklaną. Program zwiedzania obejmuje także warsztaty grawerowania, produkcji witraży i produkcję szklanych figurek metodą palnikową.

zdjęcie: Budynek Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie
Wystawę najcenniejszych dzieł szklanej sztuki umieszczono w odrestaurowanych i zaadoptowanych do celów wystawienniczych piwnicach z przełomu XVI i XVII w. W podziemiach urządzono też ekspozycję na temat wykorzystania szkła w fizyce.

zdjęcie: Szklana muszla z mniejszymi muszelkami wykonana przez jednego z artystów
***
Projekt "Cytadela Bezpieczeństwa Statków - systemy ochrony jednostek pływających przed atakami pirackimi" (zrealizowany w ramach działania 1.4 Programu Innowacyjna Gospodarka; dofinansowanie z EFRR 2,5 mln zł; wartość projektu 6,7 mln zł) to przykład dobrze zainwestowanych środków w prace B+R, które prowadzą do komercjalizacji.
W wyniku realizowanych prac badawczych we współpracy z Instytutem Optoelektroniki Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Instytutem Metalurgii Żelaza w Gliwicach, Leichtbau-Zentrum Sachsen w Dreźnie i Leichtbau-Systemtechnologien Korropol GmbH w Dreźnie, beneficjent - firma INTERMET opracowała innowacyjne w skali międzynarodowej zintegrowane systemy ochrony jednostek pływających pod marką PROTECTOR FLEET.

zdjęcie: Testy systemu Protector Fleet

zdjęcie: Praktyczne zastosowanie systemu Protector Fleet
Cały system będzie posiadał nagły, awaryjny i indywidualny tryb uruchamiania. Moduły mechanicznego systemu ochronnego PROTECTOR FLEET oraz moduły elektronicznego systemu ochronnego ACTIVE PROTECTOR FLEET, zamontowane na burtach w ilości i w miejscach ustalonych przez armatora, będą w pełnej gotowości do ich zastosowania w postaci zwiniętych i niewidocznych kurtyn zasieków. Sterowanie i kontrola systemu będzie realizowana przez komputer z interfejsem graficznym zainstalowanym na mostku kapitańskim.
Zintegrowany system ochrony jednostek pływających przed atakami pirackimi – PROTECTOR FLEET – dzięki swoim cechom użytkowym i funkcjonalnym (mobilność, modułowość oraz optymalizacja pod względem kosztów) wychodzi naprzeciw wymaganiom armatorów statków, towarzystw kwalifikacyjnych oraz firm ubezpieczeniowych. Odbiorcami bezpośrednimi nowych produktów będą głównie armatorzy statków eksploatujących swoje statki w rejonach szczególnie narażonych na ataki pirackie.